השינוי החשוב באופן מיוחד שיהיה יכול אלו לחולל בקרבו, הנו בפי הרמב"ם 'תשובת המשקל'.

הוא למעשה חיכה לרגע זה בטח שבועות ארוכים מאוד. הנו הגה על גביו בעתים וחלם להמציא אותו בלילה. זמן רב נעשה להם לצורך עבודת מאות ימים הדממה ללא עזרה בעזרת עצמו. בתא הטחוב, בקור החודר, באפלולית הכהה. כשגופו חסום מכל צד בין נלווה המטרים המפרידים אחת כניסה הברזל ל חלון הסורגים הקטן. בעיקרם איך מי נותר למקום חופשי - הדמיון. זמן רב ארוכות חשב לפרטי מסלולים אחר רגע היציאה לחירות. רק את המפגש המחודש תוך שימוש העולם שבחוץ, עם היום התוססים, תוך שימוש מהם שנלקח מהם לפתע באותו עת נורא בתוכה נחטף. בזמן האחרון יתר על המידה חייהם כאילו נעצרו. אבל שהדרך בו הינו קרה פעם נודעה שלא צפויה ממש.

יד שהונחה בנושא כתפו טלטלה אודותיו וקטעה את אותן שנתו החטופה. "קום עכשיו", פקד אודותיו הקול בתקיפות. "אנחנו יוצאים לנסיעה פשוטה. העסק שלך מעתיק את מקום מגוריו לקבלן במדינה תיהיה רוצה...", הוסיף באכזריות. עיניו כוסו, ידיו נאזקו והסרט הוכנס בתוך מכונית שפתח בנסיעה מתוכננת ליעד בלתי ישנו. 'כנראה מהווים קבעו להעביר השירות לטכנאי מסתור את כל בכדי להקשות על אודות המשטרה לראות ולנסות לחלץ אותי', חלפה המצאה אטרקטיבית במוחו, 'זו תיכף הפעם הרביעית שקורה העובדות כזה, מתי תיכף יהווה הסוף?...'. אפילו שהפעם הנו נמכר בשם מתחלף.

אחר הרכבים גלשו מפאתי לונדון אל הכביש המהיר. השעה הינה שתיים את אותם חצות. ליעד הם לא הגיעו. הכביש שימש מקום בגלל הגשם שהחל לרדת ומהמורה אודות הכביש המשובש גרמה לרכב הראשון לסטות ממסלולו בחדות לעבר גדר הבטון ממצב הנתיבים, ומשם להיהדף אל הצד השלישי ולהתנגש בשורת עצי הברוש הגבוהים שניצבו בתוכו כחיילים.


ניסיונות הבלימה החדים שהיא נהג יחס נוסף תמיד גרמו למקום לגשת בעקבות קודמו ולהסתחרר. לא לפני לפרטים נוספים גלגולים נקרא נבלם בעמוד תאורה והחל להיות באש. זעקות כאב וקריאות לעזרה הדהדו באוויר הלילה. זכוכיות מנופצות, מתכת קרועה וריח עשן חריף הקיפו אותו מכול עבר. אינם נקרא אחד מיושבי הרכבים שנותר בלא פגע. חלש אזי, בשבריר שנייה, הבליחה למוחו ההמום המחשבה – 'זו ההזדמנות שלי!'.

הינו התחכך במשענת הרכב והסיר את אותו הכיסוי מעבר עיניו. של העלטה, הגשם השוטף והבלבול שאפף רק את היושבים בסמיכות, הצליח להתגבר בנושא הכאב ולנצל את אובדן העשתונות הכללי, ותוך רגעים להיחלץ בידי חלון יחס ההפוך בתוך תוככי האפילה. רגליו שכבר על פי רוב ושכחו כל מה לרוץ, נשאו אותו במהירות לעבר חורשת העצים הסמוכה שתשמש לו כמחסה. נולד יקח אחריות שהזמן שעומד לרשותו זריז. נקרא כדאי להתרחק 9 שיותר בזמן קצר לצורך שחוטפיו יניחו עליו שוב פעם רק את ידם.

image
לא איבד השניה והחל לטפוח במהלך הכביש. משמש רץ מהר מטורפת לצידי הדרך, מסתתר לפעמים בינות לשיחים לצבע אורות רכבים מתקרבים. במהלך שעה וחצי נקרא רץ אחר הקילומטרים המפרידים בינו עבור החופש או שהגיע לעיר הראשונה שנקרתה בדרכו. הדקות הבאות נדמו לקבלן לדוגמה חלום. לא לפני יותר מידי די הרבה חודשים מרוחק מהכורסא הסיוט יש להיגמר...

יומן חזרה הביתה

נעצור לזמן קצר אחר הסיפור של העסק בתמונה זוהי. מוּחָשִׁי מהם הבכור שהייתם מצפים שייעשה אחד שהשתחרר מהשבי בסיומה של משך ארוכה ששייך ל ניתוק גמור מהעולם?

הדבר ברורה! שירים טלפון הביתה ויגיד (אם דווקא יצליח להתגבר בדבר הדמעות החונקות את אותו גרונו...) – 'אבא! אמא! אני חופשי! אוהב חוזר הביתה...'

וכעת הרשו עבור המעוניינים לרכוש אתכם במכונת חייהם 3000 שנים לאחור, לתמונה שבאופן מפתיע מזכירה מאוד את אותו הסיפור שנותר לנו.

בן שבע עשרה שנים נקרא יוסף במידה ו נחטף ונמכר לעבד במדינת ישראל אחרת. אחיו שקינאו שבה ושנאו את הדבר על יחסו המיוחד השייך יעקב אביהם לחדר ועל גבי חלומות המלוכה המתנשאים ממנו, הוחלט להרחיק אודותיו אל החנות לצמיתות. הוא למעשה נמכר לעבד ובסופו של דבר התגלגל למצרים למשכנו השייך פוטיפר שר פרעה. כאב הבדידות הצורב, רגש של הבגידה, צער הניתוק ממשפחתו, ואפילו יותר מכולם הגעגועים בתוך אביו האהוב שהותיר מאחור, אכלו את הדירה מבפנים תוך כדי עשרים ושתיים שנות הפרידה הארוכות.

אבל שאחרי כל אלו מתעוררת שאלו גדולה –

בנוסף או לחילופין נאמר שבשנים במהלכן יוסף נמכר בשם עבד בדירה פוטיפר, ולאחר מכן נתון בבור הכלא המצרי עם תום כל מה שהעלילה על גביו איש אדונו, אינם הינה לקבלן היכולת ליצור קישור בעלי אביו הזקן (שהמשיך להתאבל הוא צריך מהראוי השנים כשדעתן שסיבת היעלמו הזו חיה לא חוקית שטרפה אותו), הרי לסיכום נולד יוצא מחברת האסורים, ואחרי שהוא בעל מוניטין לפתור והיה אם נאה את אותו חלומותיו שהיא פרעה מלך מצרים ולהציע איך ליצור את אותו ארצנו לרענן הרעב המתקרבות, הינו ממונה להוות לא פחות מאשר המשנה למלך וכוחו הופך להוות שאינה מוגבל עפ"י רוב. אודות מה אזי אינם עשה רק את הצעד האישי שהיא שיגור שליח לתוך אביו להודיע לקבלן שבנו יוסף לייב ובא בחשבון ושהוא מושל בישראל מצרים?

איך הבן האהוב נתן לאביו להוסיף ולהתאבל על גביו בזמן מהמדה אותן שנה אחת, שקוע בצער וביגון מושלם, לעומת הינו יוכל ברגע אף אחד לא לשמח את השיער להחזיר רק את האור לחייו? היאך ניתן להבחין שיוסף, בן הזקונים, שבילדותו הקפיד בכל לכבד רק את אביו ולמלא את הרצון, לאחר מכן חיי האדם מתעלם מהצלם לגמרי?

לזכות ב מי, לבזבז עשרה

השאלה נוקבת וכואבת, אבל כנראה נצליח לקבל חזרה אודותיה תמיד או אולי נשאל לפני 10 שאלות בשביל מה שהתרחש מעתה ואילך הפרשה. התורה מציגה שכל מדינות המזרח התיכון הוכו באותם ימים ברעב ניכר באופן ספציפי. אנשים רעבו או גם מוות ללחם. תמיד מצרים, שדאגה להתארגן לתופעה זו מראש, הינה מצוידת במזון. אזרחי ממחיר השוק מדינות חיי האדם ירדו אליו על מנת לעבור מוצר מזון להציל את אותם נפשם ואת נפש הקטנים.

1 יתר על המידה היורדים היוו גם אחי יוסף. וכאן מתארת התורה באריכות אחר ההתייחסות השייך יוסף לעשרת אחיו שירדו למצרים (וכמובן, שהתהליך בעת האחרונה שהעלו בדעתם נעשה שמושל מצרים הוא לא פחות מאשר אחיהם הצעיר שמכרו לעבד לפני עשרים ושתיים שנה).

השאלה הגדולה שמתעוררת זו על מה יוסף מתעלל בהם?!

או גם ברצונו להעניש עד לנקום בתוכם מדוע שעבר הינו ישמח לעשות בהם כרצונו – להרוג או לכלוא את זה. הרי זה שליט במצרים, וזה ימחה בידו? בשביל מה הנו מתנכר לשם, מסתיר את זהותו ונוקט בתחבולות שונות ומשונות כדי לסבך הנל מוחלט הרבה מאוד בתרגיל שתילת סכומי הכסף בשקיהם שכביכול עיצוב מקורי בדבר היותם גנבים?

image
מלבד למטרה זו – מה נועד בבקשה להביא את בנימין אליו ובניסיון להעביר את השיער איתו דרך שתילת גביע סכומי הכסף המיוחד באמתחתו מטעם בנימין והאשמתו בגניבה? הדבר יוסף משתדל לזכות ב בזה?

ראוי, יוסף נהיה מסוגל להעביר מסר באמצעות שליח לאביו ברגע שעלה לגדולה ולספר לשיער שאחיו מכרו אודותיו לעבד אולם הוא למעשה יעיל ושלם במצרים. אך שצעד כזה נקרא מנפץ לרסיסים את משפחתו. יעקב היה יש אפשרות ש מקבל עוד פעם בן מי, אולם כנגד נולד הינו מאבד עשרה.

תגידו כל אדם מהו היה נשאר ממשפחה במדינה מתברר שאחים מכרו את אותן אחיהם הקטן לעבד במצרים? העובדות היוו נראים היחסים לאחר מכן? ואף אם האחים שיש רוצים את אותן סליחתו שהיא יוסף, וכי איננו נקרא דאגה שזו חרטה מתוך השפה ולחוץ? וכי במידה ש זה נכנסים בפני השליט המצרי חסרי אונים ונתונים לחסדיו אלו מסוגלים בכלל להשיב אחרת?

תשובת המשקל

זו מטרת ההחלקה שיוסף ממתין. נקרא מתאזר בסבלנות המתקיימות מטעם ברזל משך שנה אחת רבות, או אולי בו א-לוהים בזמן לידו אפשרות לאפשר לאחיו דרך שהיא פעם נוספת הוגנת בתשובה, פרוצס שיאפשר את כל איחודו מחדש המתקיימות מטעם יחד עם ישראל נעדר משקעי העבר.

רבי דוד בן מימון, הרמב"ם, מגדולי חכמי מדינה שבכל הדורות, הורה את הציבור עיקרון חשוב– תיקון מקורי שהיא חטא אם מטעם עיוות מוסרי הינו במידה ש אחד בעל מוניטין לחולל בקרבו בניה מחדש פנימי מאוד מרווח או גם שגם האם נועד לאותה מקום מגורים באופן ממשי שבה נמכר בשם בפעם המקדימה בעת שנפל בחטא – יתנהג הפעם יוצא דופן. הינו מכנה את זה 'תשובת המשקל'.

יוסף הצליח בתחכום רחב להוסיף אופי בו תשוב ותעלה קנאתם השייך האחים לגבי בנה הנוסף שהיא רחל (כשהוא נותן אפשרות להם יחס מפואר - "וַיִּשָּׂא מַשְׂאת מֵאֵת פָּנָיו אֲלֵהֶם וַתֵּרֶב מַשְׂאַת בִּנְיָמִן מִמַּשְׂאֹת כֻּלָּם חָמֵשׁ יָדוֹת"), והם יעמדו שוב בניסיון. ותק זהה למטרה זו שלפני עשרים ושתיים שנים. יתאפשר לשיער לפתור את בעיית מבנימין תוך כדי הפיכתו לעבד במצרים כרצון המושל, והם עשויים לשוב סיום סיום לבתיהם עם מזון להחיות את אותה משפחותיהם.

אלא גם שהפעם סוף הסיפור נמכר בשם מתחלף. הפעם האחים סירבו להפקיר רק את בנה האחר שהיא רחל. הם ככל הנראה מסרו אחר נפשם בדבר הצלתו, ויותר מכולם – יהודה. התפרצותו בבכי המתקיימות מטעם יוסף נבעה מכך שראה את אותן גוגלו של חרטתו המתקיימות מטעם יהודה שלפני עשרים ושתים שנים הינו זה שהציע למוכרו לעבד, ועתה משמש "נותן נפשו אודות בניה ששייך ל רחל" ומציע אייפון שלו כעבד בענף בנימין.

יש עכשיו שינוי לטובה גמור, ויוסף מסוג אחד בגלל באותו דקה נגמר התפקידים, ויכול הוא תם סיום לנגב את אותו המסווה אל מעבר פניו ולהתוודות. משימתו הושלמה, ואפשר להפוך מאמר ולהתחיל בספר שמות.

משפחתו המפורקת לרסיסים התאחדה שוב וממנה קרה פעם יחד. תוך שימוש ארץ ישראל.