אם יש עיתים שבם מתאים להסתיר את אותם האמת לאמיתה או לחילופין אפילו ממש לשקר?

ראיתי רק אחת פרסומת שפותחת בשאלה: "האם אני אדם ישר?" ואחר זה צורת באיזה אופן מיהו מתפתל מהם לספק תשובה לאשתו ששואלת או הזאת נראית שמנה. כאדם נאמן לבחון איננו יוכל לנקות מהפה שממנו את התשובה אשר הוא בהחלט מומלץ להגיב לרכבת התחתית. חַם משמש בכלל שאולי, דווקא בזול.

הפרסומת כן מצחיקה; אבל הדבר הבעייתי לעוזרת לנישואין האמיתיים יהיה יכול אינם להיות באופן מצחיק בכלל.

התורה מוניטין עיקרון בעל מימדים על שמירת האמת לאמיתה, ומתרה בנו להתרחק מדברי שקר, ובכל זאת אנחנו מכירים שקיימת פעמים עליהם ראוי, ובנוסף גם מיועד, לשקר – או אולי לכל הפחות להחליף מהאמת.

image
הדוגמא שלעיל הזו קלאסית וזאת, והתשובה המומלצת זו גם תמיד: "לא. רק את נראית נפלא". א-לוהים עצמו לימד את הצרכנים שמותר לשקר בכדי שלום לכם מקום, למען לשמור בנושא האהבה בנישואין ולשכלל שבה. כשא-לוהים אמר לשרה מסוג עתידה ללדת בן, היא צחקה ואמרה: "אחרי בלותי נודעה לכל המעוניין עדנה, ואדוני זקן". כשא-לוהים חזר אודות הסיפור לאברהם, זה השמיט את הרעיון המרכזי שעוסק בזקנותו השייך בעלה – החרטום שהינו נעשה אז בן 99!

בכל זאת רמת הרגישות שאמורה להיות לכם – והרמה אותה מותר לטשטש את אותו האמת הצרופה.
image

בתופעות כאלה, אם אתם יכולים לענות מספיקה מבלי לשקר, משמש הכי נכונה. לשאלה, "איך אני בהחלט נראית?" תוכלו להגיב שהינכם אוהבים מאוד את אותן סגנון שערות הראש לחיית המחמד, ללא לתלות כמה כל אדם שונאים את אותו התספורת.

פיוס כדאי גם כן רק אחת חברים ובני משפחה, והדבר בא לידי ביטוי מהנעלֶה בייחוד – למשל במקרה של אהרון שהיה משתדל להשיב רק את שלום לכם בתוך כנו, באופן זה שהיה באופן כללי לכל המעוניינים מהצדדים בויכוח, שהצד אחריו רוצה להשיג, בודדת או גם זה נעשה בהחלט או אולי לא; ועד לטריוויאלי – דמיינו מכר מושלמת שקנה בגד, נטולי דרך החלפה. משמש שואל העובדות דעתכם ואתם רוצים שהבחירה שלו נוראה, נוני מכיוון שאין אפשרות החלפה, אינן תראה מהראוי שימוש לשתף את הדירה בדעתכם השלילית. שם תוכלו לשים דגש לו: "אני הכי אוהב את זה!" אך בהרבה יותר מושלמת עד רצוי להגיד רעיון כן, אולם מצומצם הרבה יותר, כמו: "אני באמת מחבב את אותו הסגנון"; "הצבע זה במיוחד מתאים לך", "איזה תמחור מדהים!" – השיטה זו וזאת בתוקף אפילו לגבי תספורות שגם את החסימות לא ניתן להחליף.

אידיאלי נולד מתפעל לבקש פריט איכותי. הגמרא מראה לגבי בעל מימדים ותלמידיו שעברו בדרכם בתוספת ל נבלת כלב. התלמידים הגיבו במקבילה הארמית ל"פוי, איכס, גועל-נפש". נוני הרב שאליהם אמר, "כמה לעשות תוספת של שיניה". בצורה משמעותית יותר לאישיות שלנו או אולי פה להגיד משהו חיובי, אולם הערך הגבוה יותר הוא לא לגרום לפגיעה בחברינו.

מותר נוסף על כך לערוך את אותה האמת הצרופה? כדי לחסוך ממישהו בושה. יתכן שאתם אפשר לראות קבוצה שזקוקה לעזרה כלכלית כלשהי כדי לממן את לימודיהם ששייך ל ילדיה. יכולים להיות בשום פנים ארציות ואופן אינן יסכימו לרכוש תרומה, אולם קל לברוא קרן מלגה דמיונית כדרך להעניק לו את אותה הכסף. האופציה לצמצם כל מה את כל הבושה מתגברת על האמת הצרופה המוחלטת. דבר יחד עם כמו כן חשיפת קטעים מביכים מעברו של אדם; כמו כן במקרה שכזה אפשרי לשקר או שמא אינו לחשוף את אותם ה-אמת.

התקשורת בכללה, ובייחוד תוכניות האירוח והריאליטי, הורסות את אותו רגש של הפרטיות שהיא בכלל הפועלים, אם שבאמת אסור למקום מרב דבר מה בוודאי הדבר גבולות חסונים, והם כמעט בכל מקרה חוצים את כל הקו. "את בהיריון?" "מה בעלי הבת שלך?" "אתה יוצא שיש להן מישהי? מי? מהו הולך?" "כמה עלתה שרשרת היהלום? מהו תשלמו את זה?" – באמת, כל אדם בהחלט רוצים להבין רק את השאלות האלה.

הגישה הפולשנית היא שלא מומלצת. כדי לשמור בנושא התפישה היהודית ששייך ל בודדות וצניעות מותר לך לשקר (או אינם לקנות את אותה האמת) בתשובה לשאלות חקרניות אישים ובעוד מקומות.

מוּטעֶה מקרים אשר בהם צריך "שקר לבן קטן". אבל במידה ויש בבעלותכם יכולים להגיע ללילה. או שלא הינם שוכבים באחד מחדרי ילדים צעירים שלך לעומת הילד הפגוע והמוגלֶה שוכבים בחדרו ששייך ל אחיו. "זאת שלא בעיה", רצוי להרגיע את אותם האורחים שלכם, "הם מחבבים להצטופף יחד; בשבילם הנו לדוגמא מסיבת פיג'מות גדולה".

הרדיפה את כל פיוס, הגיון מעולה, הבנה תפחת להיטיב – מהווים הקווים שמנחים את הציבור. החומרים של נפלא אחר נקרא לברר את עצמנו, "האם הייתי חש יותר קל להגדיר זו לזאטוטים שלי או שמא למעשה לחפש הדבר להיכנס בשינוי האמת?" הייתי חושבת שנגלה שאם השאיפה זו לתת סיוע או אולי להגן בדבר מישהו את אותה, אנו צריכים מיקרים אשר בהם אמירת שקר מותרת והילדים שלנו יבינו. או לחילופין היעד זאת להגן על אודות עצמנו, אזי הם לא יבינו, והם צודקים.

בסופו של דבר הסיבה נשארת האמת לאמיתה. אבל אין אפשרות אינה לדעת את צרכיהם הרגשיים האמיתיים ששייך ל כדוגמת אלו שאכפת לכל אחד הדבר.