لینک سازی PBN به چه معناست؟

آموزش بک لینک سازی - قسمت هفتم - مدیر سئو

این روزها نه تنها تامینکنندگان محصولات مختلف، بلکه عدهای برای ارائهی مطالب مفید، فعالیت رسمی خود را در فضای مجازی آغاز کردهاند. بدون شک آنها درصدد هستند که برای بیشتر دیده شدن سایت، فروشگاه اینترنتی یا وبلاگ، سئوی آن را به بهترین شکل انجام دهند.

چگونه می توانید بک لینک رایگان و دائمی دریافت کنید؟

امروزه بهعلت دسترسی آسان به اینترنت، حتی کسانی که در فضای مجازی نیز فعالیت نمیکنند، با سئو و نحوهی انجام آن آشنا هستند.

در این مطلب قرار است راجع به PBN در سئو صحبت کنیم و اطلاعات دقیق و مفیدی در اختیار علاقمندان قرار دهیم. پس اگر سایتی در فضای مجازی ایجاد کردهاید و دنبال راهی برای بهبود بازدید و افزایش مراجعهکننده به آن هستید، ادامهی این مطلب را مطالعه کنید تا با یک سری بایدها و نبایدها آشنا شوید.

PBN مخفف چیست؟

در اصل PBN مخفف عبارت لاتین Private Blog Network بهمعنای شبکهی خصوصی وبلاگ است.

جالب است بدانید که گذر زمان باعث شده است تا Private Blog Network به Private Backlink Network تغییر پیدا کند که در بخش بعد، مفصل راجع به زمان پیدایش آن در سئو صحبت میکنیم.

مفهوم بک لینک PBN از چه زمانی در سئو ایجاد شد؟

زمان ایجاد بک لینک PBN در سئو، به سال 1999 میلادی بر میگردد. در همان سالها، مزارع لینک که در واقع برای لینکسازی استفاده میشدند و حلقههای اختصاصی از سایتهای مشخص بهحساب میآمدند، در بهینهسازی سایتها مفهوم پیدا کردند.


image

نزدیک به 25 سال پیش که مزرعهی لینک برای سئو مطرح شد، لینکها بر بهبود رتبه سایتها در گوگل تاثیر بسیاری میگذاشتند و هنوز الگوریتم های گوگل آنقدرها هوشمند نشده بود.

جالب است بدانید که گوگل در همان بازهی زمانی، رتبهی پیجهای مختلف را از روی کیفیت و تعداد لینکهای ورودی محاسبه میکرد.

دسته بندی می کند

این مساله باعث شد تا برخی افراد با ساخت سایتهای مختلف بتوانند:

- برای خود منبع درآمد بالایی ایجاد کنند
- لینکسازی را در ازای دریافت هزینه، برای متقاضیان انجام دهند

اما این شرایط پایدار نبود و گوگل توانست بخشی از این قضیه را تحت کنترل قرار دهد و استفاده از بک لینک PBN را سختتر کند. بهعبارت دیگر امروزه دیگر تعداد لینکها اهمیتی در سئو سایت نخواهد داشت و تنها داشتن آتوریتی بالا، اصلیترین مشخصهی لینک از دید گوگل بهشمار میرود.

PBN یک تکنیک کلاه سفید است یا سیاه یا خاکستری؟

تکنیکهای زیادی در سئوسازی و بهینه کردن سایتها وجود دارد که بعضی قانونی و سایرین غیرقانونی هستند. با توجه به اینکه صحبت ما دربارهی بک لینک PBN است، باید بگوییم که یک تکنیک کلاه سیاه و غیرقانونی بهشمار میرود.

بد نیست بدانید که گوگل معتقد است تنها با تولید محتوای شخصی و یونیک میتوان یک وبسایت قوی برای ایجاد بک لینک تولید کرد و روشهای غیر از این، کاملا غیرقانونی هستند و سایت هدف مشمول جریمه میشود.

با وجود این، همچنان سایتهای زیادی از این روش برای لینک بیلدینگ استفاده میکنند. پس باید بدانید اگر به تکنیک کلاه سیاه پیبیان احتیاج پیدا کردید، تنها بهسراغ انواعی از پیبیانها بروید که مشکلی برایتان به وجود نمیآورند.

ساختار Private Blog Network چگونه است؟

ساختار Private Blog Network در واقع شامل مجموعهای کلی از وبلاگ و سایتهای مختلفی میشود که کمک میکنند رتبهی یک سایت در گوگل بسیار بالا برود.

این سایتها هیچ ارتباطی با سایتهای اصلی ندارند و تنها به یک دامنهی مرکزی پیوند خوردهاند. وظیفهی آنها این است تا با انتقال ارزش لینک، رنک یا رتبهبندی سایتهای اصلی در گوگل را بهبود ببخشند.

Private Blog Network چه کمکی به سئوی سایت میکند؟

بک لینکها تاثیر مستقیمی روی رتبهبندی سایتهای مختلف در گوگل دارند و میتوان از آنها بهعنوان یکی از قویترین عوامل رتبهبندی یاد کرد. آنها به موتور جستجوی گوگل اعلام میکنند که وبسایت مذکور یک صفحهی ارزشمند است و برای همین باید بیشتر و بهتر دیده شود.

بک لینک PBN یا همان Private Blog Network هم همین کار را انجام میدهد؛ اما، با لینک سایتهای بیربط و بدون اساس. در اصل Private Blog Network از اختیارات پیوند خود عبور میکند و باعث بهبود رتبهبندی سایت میشود.

به عبارت دیگر، Private Blog Network به انواع دامنههای معتبر گوگل اعلام میکند که سایت اصلی، یک سایت شناختهشده و قابل اعتماد بهشمار میرود و در نتیجه، رتبهی سایت را در موتور جستجوی گوگل بهینه میکند.

Private Blog Network چه مضراتی برای سئوی سایت دارد؟

تا زمانی که گوگل متوجه استفاده از بک لینک PBN نشود، خطری متوجه سئو سایت هدف نخواهد بود، بلکه نتیجهی مثبتی نیز بههمراه دارد.

همین ویژگی سرعت بخشیدن به سئو سایت و بهینه کردن رتبهی آن در موتور جستجوی گوگل در بازه زمانی کوتاه باعث شده است که خیلی افراد بدون در نظر گرفتن عواقب آن، سراغ استفاده از Private Blog Network بروند.

آیا گوگل با بهکارگیری Private Blog Network موافق است؟

پاسخ این سؤال به صورت مختصر «خیر» است. در واقع مخالفت گوگل تنها مشکلی است که برای استفاده از Private Blog Network وجود دارد. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم گوگل برای بهینهسازی سایتهای مختلف از طریق تبلیغات PPC و SEM، سالانه درآمد زیادی بهدست میآورد؛ بنابراین، تمایل ندارد تا سایتهای مختلف بتوانند از طریق PBN و بدون پرداخت هزینهای به گوگل، در جایگاه خوب این موتور جستجو قرار بگیرند.؛ اما خیلی از وبمسترها پیبیان را انتخاب میکنند؛ چون، Private Blog Network در مقایسه با تبلیغات شرکت گوگل برای بهینهسازی سایت هزینه نسبتا پایینتر و بازدهی بهتر دارد. یعنی بهکمک Private Blog Network، در بازهی زمانی کمتری سایت مدنظر بهینه خواهد شد؛ پس، طبیعی است که گوگل مخالف این روش سئوسازی و بهینه کردن سایت در موتور جستجو باشد.

به همین علت، آقای گوگل این روزها با کمک ابزارهای پیشرفته، راحتتر میتواند سایتهایی را تشخیص دهد که از Private Blog Network برای بهبود رتبهبندی استفاده کردهاند.

گوگل Private Blog Networkها را چگونه تشخیص میدهد؟

الگوریتمهای مورد استفادهی گوگل این روزها دستخوش تغییرات شده است و راحتتر میتواند اعمال غیرقانونی را تشخیص دهد. در زیر، چند روش کلی تشخیص بک لینک PBN توسط گوگل را بیان میکنیم:

- خریداری دامنههای مختلف به نام یک فرد: ساخت مزرعهی لینک نیاز به دامینهای زیادی دارد تا بتواند به بالا بردن رتبهی سایت کمک کند. اگر این دامینها به اسم یک شخص خاص خریداری شود، گوگل بهراحتی میتواند Private Blog Network را تشخیص دهد.
- بک لینک ندادن سایتهای شبکه PBN به جای دیگر: سایتهایی که جزو شبکه خصوصی بلاگ قرار میگیرند، برای تقویت سایت اصلی به یکدیگر لینک میدهند؛ بنابراین، گوگل متوجه این تقلب خواهد شد.
- ست کردن دامینهای مختلف روی یک آیپی در هاست یا سرور: ساخت شبکه Private Blog Network روی یک هاست، باعث میشود گوگل سریعا این موضوع را تشخیص دهد. اصولا از آن جایی که هزینهی نگهداری و اجاره کردن هاست یا سرور زیاد است، عدهای با ست کردن دامینهای خود روی یک سرور، باعث آگاه شدن گوگل از این تخلف میشوند.
- وارد کردن محتوا با موضوعات یکسان: استفاده کردن محتوا با موضوعات یکسان، سریعا به گوگل یک هشدار خواهد داد. گوگل بهکمک آن متوجه خواهد شد که شخص با وارد کردن محتوایی که موضوعات یکسان دارند، قصد دارد سایت اصلی را میان سایتهای دیگر مطرح کند.
- کپی پیست کردن محتوا: کپی کردن محتوا و پیست کردن آن در سایتهای مختلف در گذشته روشی کارآمد برای بهبود رتبهبندی سایت بود؛ اما، امروزه اگر محتوا توسط فرد کپی پیست شود، گوگل سایت مدنظر را جریمه خواهد کرد.
- استفاده کردن از اطلاعات مشابه: زمانی که از اطلاعات شخصی، تماس و برند مشابه استفاده شود، گوگل برای جریمه کردن سایت مصممتر خواهد شد. پس لازم است برای استفاده از بک لینک PBN و دور زدن موتور جستجوی گوگل، از اطلاعات جعلی استفاده کنید تا از رادار گوگل بیرون بمانید.
- فعال نبودن دامنهها: وقتی دامنههای سایت در شبکههای اجتماعی هیچ فعالیتی نداشته باشند و راکد بمانند، مسلما گوگل شک خواهد کرد؛ بنابراین، بهتر است با دامنههای مختلف در شبکههای اجتماعی کار کنید تا بتوانید از سیستم Private Blog Network برای بهینهسازی سایت بهره ببرید.

گوگل چگونه Private Blog Networkها را جریمه میکند؟

Private Blog Networkها تنها با افت رتبهبندی سایت در موتور جستجو توسط گوگل جریمه میشوند. زمانی که گوگل تشخیص دهد یک سایت از تکنیک کلاه سیاه PBN برای بهینهسازی سایت استفاده کرده است، سریعا به آن هشدار میدهد و نتیجهی آن افت سریع رتبهبندی و جایگاه سایت در گوگل است که گاه این جریمهها طولانی مدت هستند. در برخی مواقع هم گوگل برای جریمهی سایت خاطی، آن را برای همیشه از لیست جستوجوی گوگل حذف میکند.

در چه شرایطی باید به فکر ساخت Private Blog Network باشیم؟

درست است که Private Blog Network بهعلت اثربخشی سریعی که دارد توجه تعداد زیادی از وبمسترها را به خود جلب کرده است؛ اما، باید بدانید که استفاده از این تکنیک برای بهینهسازی سایتهای مختلف، هیچ اعتباری ندارد و یک ریسک قابل توجه محسوب میشود.

پس بهتر است در هیچ شرایطی به فکر ساخت Private Blog Network نباشید و از طریق روشهای قانونی و تکنیک کلاه سفید اقدام به بهبود رتبهبندی سایت در موتور جستجوی گوگل کنید تا جریمههای سخت گوگل شامل حال شما نشود.

طراحی پشتیبانی سئو سایت
اما با وجود این اگر اصرار به ساخت Private Blog Network دارید، بهتر است پیش از شروع کار، شرایط زیر را بررسی کنید:

- آیا امکان مذاکرههای سخت و طولانی را دارید؟
- آیا محدودیت هزینه دارید؟
- چه زمانی را برای کنترل منابع لینک سازی در اختیار دارید؟
- چه زمانی برای تمرکز روی دامنههای آزاد مدنظرتان است؟

در چه شرایطی نباید Private Blog Network بسازیم؟

اگر فکر میکنید که قرار است تمام انرژی و وقت خود را صرف ساخت Private Blog Network کنید، بهتر است از تلاش برای این کار پشیمان شوید.

بد نیست بدانید که ساخت Private Blog Network، هزینههای زیادی در پی خواهد داشت. البته ساخت بک لینک PBN که گوگل قابلیت تشخیص آن را نداشته باشد، هزینهبر خواهد بود. اگر نمیتوانید از پس هزینههای ساخت و نگهداری آن بر بیایید، بهتر است راه دیگری را برای بهینهسازی سایت انتخاب کنید.

از طرف دیگر صرف زمان زیاد برای استفاده اصولی از Private Blog Network، یک مشکل بزرگ محسوب میشود. اگر فکر میکنید زمان لازم برای بررسی کردن دامنههای آزاد و خریداری آنها ندارید، به سراغ این روش نروید تا هزینه و همچنین انرژی خود را به هدر ندهید.

بهترین استراتژیها برای انجام PBN

همان طور که در بخشهای گذشته اشاره کردیم، این روزها گوگل بیشتر از قبل امکان تشخیص و جریمه سایتهایی را دارد که از بک لینک PBN استفاده میکنند؛ اما، عدهای ریسک این موضوع را پذیرفتهاند و درصدد انجام بهترین استراتژیها برای انجام و ایجاد Private Blog Network هستند. برای همین، این بخش به موضوع مدنظر اختصاص پیدا کرده است و قبل از آن، لازم دانستیم پیبیانهایی را که این روزها بیشتر مورد توجه موتور جستجوی گوگل هستند، معرفی کنیم تا حتیالامکان آنها را مورد استفاده قرار ندهید:

- لینک شدن Private Blog Networkها به سایت خاص؛
- فروختن لینک به سایتهای متعدد و خارج شدن شبکه از حالت خصوصی
- خرید لینکهای Private Blog Network از جاهای غیرمطمئن. https://closemile1.bloggersdelight.dk/2021/06/12/%ef%bb%bf%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%a8%da%a9-%d9%84%db%8c%d9%86%da%a9/ /p>

حال که با نقاط ضعف بک لینک PBN آشنا شدید، بد نیست به سراغ معرفی بهترین استراتژیها برویم:

- دربارهی کلید واژهها تحقیق کنید. تحقیق کردن در این زمینه باعث میشود با آگاهی از کلمههای کلیدی اصلی و فرعی بتوانید موتور جستجوی گوگل را دور بزنید. البته بهتر است ابتدا کلمههای کلیدی را مدنظر قرار دهید که کمترین میزان جستوجو در موتور گوگل را به خود اختصاص دادهاند.
- روی هاستهای مختلف داخلی و خارجی، اقدام به ساخت اکانت کنید. در مرحلهی دوم بهتر است دستهبندی وبلاگها را انجام دهید.
- محتوای دست اول برای بک لینکها تولید کنید. چون گوگل مطالب را از نظر کپی بودن محتوا و همچنین نوع لینک بررسی میکند، بهتر است محتوای عالی و غیرکپی تولید شود تا گوگل نتواند سایت شما را پنالتی کند یا رتبهی آن را کاهش دهد.
- با توجه به دستهبندی و لایهلایه کردن وبلاگها، اقدام به تولید محتوا کنید. لازم است تولید محتوا و انکر تکست را از لایههای اولیه شروع کنید و کمکم به سراغ لایههایی بروید که در قسمت زیرین قرار دارند.

چگونه میتوان PBNهای یک سایت را شناسایی کرد؟

این روزها بهسبب پیشرفت فناوری، شناسایی کردن یک سایت که از بک لینک PBN استفاده میکند، کار آسانی است؛ اما، در حالت کلی میتوان کلید شناسایی پیبیانهای یک سایت را چنین معرفی کرد:

- یکسان بودن بخش عظیمی از دادههای فنی سایتها با یکدیگر؛
- داشتن آیپی و سرورهای مشترک یک سایت با دیگری؛
- داشتن اطلاعات یکسان؛
- کپی بودن محتوا و موضوعات آنها.

سخن پایانی

چگونه می توانید بک لینک رایگان و دائمی دریافت کنید؟

این روزها با گسترش فضای مجازی، رقابت میان سایتهای مختلف برای دستیابی به بهترین جایگاه موتور جستجوی گوگل افزایش پیدا کرده است. شاید یک سری از تکنیکها مانند بک لینک PBN بتوانند در بازهی زمانی کوتاه باعث دسترسی سایت به بهترین جایگاه گوگل شوند، اما باید صادقانه بیان کرد که این جایگاه همیشگی نیست و در صورت متوجه شدن گوگل، افت شدید رتبه را تجربه خواهد کرد.

لینک سازی چیست؟